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April 22
08h15 – Reception of participants and delivery of documentation (Rectory Building)
09h00 – Opening session (Sala de Atos Académicos, Rectory)
Paulo Jorge Ferreira, Rector of the University of Aveiro
Abdelilah Suisse, Vice Coordinator of the Center for Languages, Literatures and Cultures
Ana Margarida Ramos, Director of the Department of Languages and Cultures
Carlos Morais, Member of the Organizing Committee and the project “Mythographies: themes and variations”
09h25 – Screening of the film Antigone: An Aerial Dance Film, by Alicen Abler, with a presentation by João de Mancelos
09h45 –10h45 — Plenary Session (Academic Acts Room, Rectory)
Moderation: Maria Fernanda Brasete
Edith Hall (Durham University, UK), Some other ancient Antigones and why Sophocles’ version prevailed
Carlos Morais (DLC/CLLC, Universidade de Aveiro), “A inocência frontal que não recua”: Antígona, nome de código na luta contra a ditadura em Portugal (1926-1974)
10h45 – 11h15 —Coffee break
Opening of Exhibitions
“50 years of April: 50 posters, 50 poems” (Library)
“Prohibiting was WORK” (Hélène de Beauvoir Room, Library)
“April Newspapers” (Rector’s Atrium)
“Humor de Abril” (Gallery, UA Bookstore)
“Antigone, an eternal myth” (Rector’s Atrium)
11h15 – 12h30 — Simultaneous sessions A
SESSION 1 (Academic Acts Room, Rectory)
Moderation: María Teresa Amado Rodriguez
Rómulo Pianacci (Universidad Nacional de Mar del Plata, UNICEN, Argentina), Antígona: Clavel en flama que no cesa
Aldo Rubén Pricco (Universidad Nacional de Rosario, Argentina), Teatralidad política y emoción estética. Dispositivos dramatúrgicos del ‘efecto de distanciamiento’ en cuatro versiones de Antígona
Rosa Andújar (King’s College London, UK), The Limits of Resistance and Puerto Rican Realities in Luis Rafael Sánchez’s La Pasión según Antígona Pérez
SESSION 2 (Meeting and Translation Room, Rectory)
Moderation: Carlos Morais
Alleid Ribeiro Machado (Universidade Presbiteriana Mackenzie), A cidade de Ulisses: reflexões sobre memória, colonização e autoria feminina na literatura pós-Revolução dos Cravos em Portugal
Rui Miguel Duarte (Centro de Estudos Clássicos da Universidade de Lisboa), Por mão feminina: Judite, a judia
Paulo Eduardo Bogéa Costa (Universidade do Estado de Mato Grosso, Brasil) & Algemira de Macêdo Mendes (Universidade Estadual do Piauí / Universidade Estadual do Maranhão), Mulher brasileira e o seu protagonismo libertador em Úrsula de Maria Firmina dos Reis
SESSION 3 (Senate Room, Rectory)
Moderation: Martin Neumann
António Manuel Ferreira (DLC/CLLC, Universidade de Aveiro), “Homo homini lupus”: os lobos na literatura portuguesa
Erik Van Achter (CLP, Coimbra; KULeuven, Bélgica), Saúde e Liberdade: Retalhos da Vida de um Médico de Fernando Namora
Kathrin Sartingen (Universidade de Viena, Áustria), Antígone levantada? José Saramago e Franz Kafka
14h30 – 16h15 — Simultaneous sessions B
SESSION 4 (Academic Acts Room, Rectory)
Moderation: Adriana Freire Nogueira
Francesco de Martino (Università degli Studi di Foggia, Itália), Antigone e le donne del “no”
María Cecilia Colombani (Universidad de Morón / Universidad Nacional de Mar del Plata, Argentina), Hay muchas formas de morir. Antígona: re-leyendo el mito en clave antropológica. Poder, resistencia y dolor
Elaine Cristina Prado dos Santos (Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, Brasil), Lenda e Mito – Lucrécia e Dafne – Virtude e Vitória
Rui Tavares de Faria (Universidade dos Açores/ CECH, Universidade de Coimbra), Alice Moderno, a ‘filha de Antígona’ discretamente emancipada
SESSION 5 (Meeting and Translation Room, Rectory)
Moderation: Erik Van Achter
Ana Cristina Alves (Centro Científico e Cultural de Macau), Uma Leitura Chinesa do Mito de Antígona
Oriane Chevalier (Université Clermont Auvergne, France), Qiu Jin: poétique de la révolte d’une Antigone chinoise?
Sandra Pereira Vinagre (Centro de Estudos Clássicos da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa), Antígona da Palestina ou o direito dos palestinianos a enterrarem os seus mortos
Lottie Parkyn (University of Notre Dame London Global Gateway, UK), Aaliyah: Antigone the voice for South Asian British Communities
SESSION 6 (Senate Room, Rectory)
Moderation: Aldo Rubén Pricco
Delfim Leão (CECH, Universidade de Coimbra, Portugal), Quílon e a oposição à tirania na tradição dos Sete Sábios
Marta González González (Universidad de Málaga, Espanha), Mitos de sucesión violentos y pacíficos. Sobre la Orestía de Esquilo y la tiranía
Isidro Molina Zorrilla (Universidad de Málaga, Espanha), «Tú eres la ciudad». Sobre la caracterización de Pelasgo en Suplicantes de Esquilo
Jorge Fernández López (Universidad de La Rioja, Espanha), Déspotas ficticios: explorando al ‘tirano’ en las declamaciones antíguas
16h15 –16h45 — Coffee break
16h45 – 18h30 — Simultaneous sessions C
SESSION 7 (Academic Acts Room, Rectory)
Moderation: Rómulo Pianacci
Maria de Fátima Silva (Instituto de Estudos Clássicos, Faculdade de Letras, Universidade de Coimbra, Portugal), Antígona de Eurípides: Interlocução com o paradigma sofocliano
Lucía Romero Mariscal (Universidade de Almería, Espanha), Antígona, la libertad y el respeto a la ancianidad. Una lectura del personaje de Antígona en S. OC y Eur. Phoen. desde los Estudios de la Edad
Auretta Sterrantino (ADDA, Accademia D’Arte del Dramma Antico, Italia), Ordine e disordine a partire dall’Antigone di Sofocle
Alba Boscà Cuquerella (Universidad de Murcia / Universidad de Salamanca, Espanha), Hacia una caracterización de la Antígona de Eurípides: el caso de las γνῶμαι de Fenicias
SESSION 8 (Meeting and Translation Room, Rectory)
Moderation: Marta González González
Adriana Freire Nogueira (CECH, UC / CIAC, Universidade do Algarve), Antígona na escola: personagens femininas no teatro didático de Ana Cristina Oliveira
Catarina Madeira (Universidade de Lisboa) & Nuno Simões Rodrigues (Universidade de Lisboa), A Nova Antígona de Hermínia Silva: paródia sociopolítica (1946 e 1976)
Telmo Alexandre da Silva Ferreira (Universidade de Aveiro), Antígona Gelada: Um Manifesto Gnóstico
Tobias Brandenberger (Georg-August-Universität Göttingen, Alemanha), Empatia e resistência: ambiguidades de algumas Antígonas contemporâneas
SESSION 9 (Senate Room, Rectory)
Moderation: Carmen González-Vázquez
Carlos Dimeo Álvarez (University of Bielsko-Biala, Polónia), Metáforas fáunicas y los tropos del dictador en distintas reinterpretaciones de Antígona
María Teresa González de Garay Fernández (Universidad de la Rioja, España), Elena Garro en el teatro mexicano: una sombra poética e inconsútil de Antígona “En el balcón”
María del Ángel Fentanes (Universidad Rosario Castellanos, México), La insurgencia de Antígona en el teatro mexicano contemporáneo
Maya Feile Tomes (Universidad de Cambridge, UK) & Romina Vázquez (Buenos Aires, Argentina), Antígona en el baño (2023): Una nueva (¿tragi-?)comedia porteña
21h30 – Concerto (Renato Araújo Auditorium, Rectory)
Concerto “Abril em Flor” – Vitorino, Janita Salomé e Orquestra Filarmonia das Beiras
April 23
09h00 – 10h30 — Simultaneous sessions D
SESSION 10 (Renato Araújo Auditorium, Rectory)
Moderation: Carmen Morenilla
María Teresa Santa María Fernández (Universidad Internacional de La Rioja, Espanha), Antígona: mito trágico en el teatro español contemporâneo
María Teresa Amado Rodriguez (Universidad de Santiago de Compostela, Espanha), Creón, Creón: la Antígona distópica de Rodríguez Pampín
Iria Pedreira Sanjurjo (Universidade de Santiago de Compostela, Espanha), Retratos trágicos de la resignación política: Ismene y Crisótemis en la literatura dramática gallega
SESSION 11 (Academic Acts Room, Rectory)
Moderation: Nuno Simões Rodrigues
Felipe G. Hernández Muñoz (Universidad Complutense de Madrid, Espanha), Releyendo el texto griego de la ‘Antígona’ de Sófocles: algunas claves para su interpretación
Delia Macías Fuentes (Universidad de Málaga, España), Antígona como referente en la música actual
Helena Guzmán García (UNED, Universidad Nacional de Educación a Distancia, Madrid, España), Los dos relatos divergentes de Antígona (Sófocles / Higino) presentes en la ópera
SESSION 12 (Meeting and Translation Room, Rectory)
Moderation: Flavia Maria Sampaio Corradin
Marcelo Tápia Fernandes (FFLCH, Universidade de São Paulo / Museu Casa Guilherme de Almeida, Brasil), A recepção de Antígone no Brasil por meio da tradução de Guilherme de Almeida
Francisco José Bravo de Laguna Romero (IATEXT, Universidad de Las Palmas de Gran Canaria), Antígona Bel, una reescritura del estereotipo clásico en la apocalipsis pandémica
Maria Fernanda Brasete, (CLLC, CECH, Universidade de Aveiro), Antígona Bel (2022), uma peça Hipercontemporânea?
SESSION 13 (Senate Room, Rectory)
Moderation: António Manuel Ferreira
Rosa Lídia Coimbra, Carlos Morais & Maria Fernanda Brasete (DLC/CLLC, Universidade de Aveiro), Muros e Vozes: temáticas e linguagem dos cartazes de Abril
Sara Pita (CLLC, Universidade de Aveiro / CELGA -ILTEC, Universidade de Coimbra), Vozes femininas nos discursos de Abril
Andreia Oliveira (CLLC, Universidade de Aveiro/ CLP-FLUC), Maria da Glória Lisboa e o romance A magrizela
10h30 – 11h00 — Coffee break
11h00 – 12h30 — Simultaneous sessions E
SESSION 14 (Renato Araújo Auditorium, Rectory)
Moderation: Cláudia do Amparo Afonso Teixeira
Maria Cecília de Miranda Nogueira Coelho (Universidade Federal de Minas Gerais, Brasil), “Antígona poisou a sua mão sobre o teu ombro”
Flavia Maria Sampaio Corradin (Universidade de São Paulo, Brasil), Antígona sob o universo da intertextualidade: literatura, feminino, liberdade
Andrés José Pociña López (Universidade de Extremadura, España), Aspetos antigonianos da “Castro” de António Ferreira
SESSION 15 (Academic Acts Room, Rectory)
Moderation: João de Mancelos
Francisco Topa (Universidade do Porto, Faculdade de Letras), Da caça e do caçador: de Machado de Assis ao híbrido Sérgio Bianchi
Marinei Almeida (UNEMAT, Brasil), Arquipélagos literários: Contestação e insubmissão em “escrita de mulher”, nas Literaturas Afro-brasileira e Africana de Língua Portuguesa
Elisabeth Battista (UNEMAT, Brasil), Literatura, cultura e vida social – Um olhar sobre Identidades femininas em: Maria Archer e Paulina Chiziane
SESSION 16 (Meeting and Translation Room, Rectory)
Moderation: António Manuel Ferreira
Luiz Gonzaga Marchezan (Unesp, Brasil), Mito e memória em Pedreira das almas e Rasto atrás, de Jorge Andrade
Agnaldo Rodrigues da Silva (UNEMAT, Brasil), O mito de Antígona na cena brasileira: liberdade e opressão em Pedreira das Almas, de Jorge Andrade
Claudiomar Pedro da Silva (SEDUC-MT, Brasil) & Agnaldo Rodrigues da Silva (UNEMAT, Brasil), O mito de Antígona em As Confrarias, de Jorge de Andrade
SESSION 17 (Senate Room, Rectory)
Moderation: Fernanda Cavacas
Martin Neumann (Universidade de Hamburgo, Alemanha), Uma faca de dois gumes: a questão do poder no teatro de Abdulai Sila
Susana Maria Duarte Hora Marques Pereira (CECH, Universidade de Coimbra, Portugal), Antígona com voz cabo-verdiana
Maria Raquel Álvares (CLEPUL, FLUL), Retorno a Antígona (Sófocles) em Desassossegos & Acalantos, de Vera Duarte. Reflexões e intertextualidades
14h30 – 16h15 — Simultaneous sessions F
SESSION 18 (Renato Araújo Auditorium, Rectory)
Moderation: Felipe G. Hernández Muñoz
Carmen Morenilla Talens (Universitat de València, Espanha), Antígona en el aire
Cláudia do Amparo Afonso Teixeira (Universidade de Évora, Portugal), Antígona de Jean Anouilh em adaptação televisiva (RTP, 1984)
Nuno Simões Rodrigues (Universidade de Lisboa, Portugal), Antígona, do teatro para o cinema
João de Mancelos (Universidade da Beira Interior/CLLC), “O meu coração diz-me…”: Antígona num filme de Sophie Deraspe
SESSION 19 (Academic Acts Room, Rectory)
Moderation: José Antonio Alves Torrano
Alex Villas Boas (CITER, Universidade Católica Portuguesa, Lisboa), Mito grego e Mistério cristão
Andrea Navarro Noguera (Universidad Nacional de Educación a Distancia, España), El lecho pétreo de Antígona y Níobe: un lugar común (S. Ant. 823-838)
Cristina Abranches Guerreiro (CEC / FLUL), Ἄγραπτα νόμιμα (Soph., Ant. 454-455) – análise de algumas referências às leis não escritas, de Sófocles aos autores cristãos
Vincenzo Quadarella (Università degli studi di Messina / Universidad de Málaga), Antígona y el entierro: El peso social del rito
SESSION 20 (Meeting and Translation Room, Rectory)
Moderation: Luiz Gonzaga Marchezan
Maria António Hörster & Maria de Fátima Gil (Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra), A Antigone, de Walter Hasenclever – morrer por que ideal?
Luciana Paiva Coronel (FURG, Universidade Federal do Rio Grande, Brasil), No rastro de Antígona: a luta pelo luto na cena literária brasileira contemporânea
Paolo Dias Fernandes (CELIS, Université Clermont-Auvergne, France), Le paysage et son absence: écopoétique de la révolte dans les Antigone(s) contemporaines
SESSION 21 (Senate Room, Rectory)
Moderation: Lucía Romero Mariscal
Silvina Díaz (Universidad de Buenos Aires / CONICET, Argentina), Antígona como portavoz de la memoria histórica: tragedia e identidad
Carmen González-Vázquez (Universidad Autónoma de Madrid, Espanha), Tres Antígonas y un autor: Guillermo Heras, Antígona en la frontera, Ardiente Antígona y Hantígona
Marta Mariño Mexuto (Universidade de Santiago de Compostela, Espanha), A xustiza tráxica en Non volvas, de Suso de Toro
16h15 – 16h45 — Coffee break
17h30 — Teatro (Auditório da Fábrica – Centro Ciência Viva de Aveiro)
(encenação e representação de Carlos Dimeo Álvarez)
20h00 – Jantar do Congresso
April 24
09h00 – 10h30 — Simultaneous sessions G
SESSION 22 (Renato Araújo Auditorium, Rectory)
Moderation: Maria Cecília de Miranda Nogueira Coelho
José Antonio Alves Torrano (Universidade de São Paulo, Brasil), Antígona – A Noção Mítica de Justiça
Alba Rodríguez Cid (USC, Universidad de Santiago de Compostela, España), Los espacios del poder y la desobediencia en Antígona de Sófocles
Madalena Aparecida Machado (UNEMAT-Brasil), Antígona, uma leitura estética
SESSION 23 (Academic Acts Room, Rectory)
Moderation: Luisa Severo Buarque de Holanda
Maria do Céu Fialho (CECH, Universidade de Coimbra, Portugal), Entre Antígona e Ismena: a narrativa de Grete Weil, Meine Schwester Antigone
Priscila Saemi Matsunaga (Universidade Federal do Rio de Janeiro, Brasil), Brecht encontra Sófocles: Antígona como cravo bem temperado
Jesús Alexis Moreno García (IATEXT, Universidad de Las Palmas de Gran Canaria), Antígona como vehículo de la denuncia histórico-social en tres poetas hispanos (1945-2020)
SESSION 24 (Meeting and Translation Room, Rectory)
Moderation: Alex Villas Boas
Daniel Augusto Vila-Nova Gomes (Instituto Brasileiro de Ensino, Desenvolvimento e Pesquisa – IDP/DF, Brasil) & Henrique Smidt Simon (Centro Universitário de Brasília – Ceub/DF, Brasil), Tirania constitucional e o emparedamento da democracia: diálogos de Creonte e Antígona na jurisdição constitucional
Marta Pereira (Instituto Politécnico de Viana do Castelo), Da utopia à sua concretização: análise dos principais conceitos utópicos da obra “Looking Bacward”, até à sua materialização em Portugal, na Constituição de 1976
Dagoberto Rosa de Jesus (IFMT, Instituto Federal de Mato Grosso, Brasil), Retratos do sertão: a orfandade em três romances brasileiros
SESSION 25 (Senate Room, Rectory)
Moderation: Jorge Deserto
Marta Várzeas (Universidade do Porto, Portugal), Um exercício ético-político: The Three Lives of Antigone de Slavoj Zizek
Sérgio Guimarães de Sousa (ELACH, Universidade do Minho, Portugal), Antígona: revisões emancipatórias (Zizek e Butler)
Antonio Alías (Universidade de Granada, Espanha), “L’âme nue exposée à toute blessure”: a nuda vita na Antígona de Simone Weil e Slavoj Žižek
10h30 – 11h00 — Coffee break
11h00 – 12h30 — Simultaneous sessions H
SESSION 26 (Renato Araújo Auditorium, Rectory)
Moderation: Maria do Céu Fialho
José Manuel Losada (Universidad Complutense de Madrid), ¿Por qué Antígona es un mito?
David García Pérez (Universidad Nacional Autónoma de México), Los hermanos de Antígona: el motivo de la opresión
Luisa Severo Buarque de Holanda (Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Brasil), Táticas trágicas e táticas cômicas de enfrentar o poder: Antígona e Lisístrata
SESSION 27 (Academic Acts Room, Rectory)
Moderation: Stéphanie Urdician
Mikel Labiano (Universitat de València, España), Libertad y opresión en Orestes de Eurípides. Notas sobre algunas estrategias de atenuación lingüística
Joan Egea Sánchez (Universitat de València, España), Las estrategias de persuasión de Yocasta en Las Fenicias de Eurípides según el enfoque de la (des)cortesía verbal
Joana Pinto Salvador Costa (CH-ULisboa, Centro de História da Universidade de Lisboa), Friné e a Violência do Corpo Exposto Uma ferramenta para a libertação feminina ou um instrumento ao serviço do homem?
SESSION 28 (Meeting and Translation Room, Rectory)
Moderation: Madalena Aparecida Machado
Caterina Mordeglia (University of Trento, Italia), Antigone in the Latin tradition
Fabio Tononi (CHAM/FCSH, NOVA University of Lisbon), Sophocles’ Antigone: Philosophy, Politics and Psychoanalysis
Marco Zanelli (Università Cattolica del Sacro Cuore di Milano, sede di Brescia, Italia), Antigone “outsider” in Creon’s democracy: analysis of a contemporary reinterpretation of the Sophoclean myth
SESSION 29 (Senate Room, Rectory)
Moderation: Adriane da Silva Duarte
Maria José Ferreira Lopes (CEFH, Universidade Católica Portuguesa), Antígona em Troia: The women of Troy, de Pat Barker
Paz Molero Hernández (UNIR, Uiversidad Internacional de la Rioja, Espanha), El grito de Antígona, un feminismo diferente en Judith Butler y Martha Nussbaum
Bruno Henriques, Realpolitik
14h30 – 16h15 — Simultaneous sessions I
SESSION 30 (Renato Araújo Auditorium, Rectory)
Moderation: Marta Várzeas
Jorge Deserto (CECH, Universidade do Porto, Portugal), Liberdade de expressão e censura: ouvir o teatro grego
Adriane da Silva Duarte (Universidade de São Paulo, Brasil), Antígone América: resistência e prefiguração da ditadura brasileira
Stéphanie Urdician (Université Clermont Auvergne/ CELIS, França), “Esta locura debe parar”. Testimonio y resistencia de la Antígona amazónica de Milo Rau
Marco Formisano (Ghent University, Belgium), Myth and intermediality in “Antigone in the Amazon” by Milo Rau
SESSION 31 (Academic Acts Room, Rectory)
Moderation: Elisabeth Battista
Flavia Trocoli Xavier da Silva (Universidade Federal do Rio de Janeiro, Brasil), Sem cemitério, como os livros abrigam as novas Antígonas
Maria do Carmo Pinheiro Silva Cardoso Mendes (Universidade do Minho), “Maputo era nome de preto”: Caderno de Memórias Coloniais
Mário Vítor Bastos (CLEPUL, Universidade de Lisboa), Partir ou Ficar em Portugal? O dilema da Liberdade e a Diáspora Cultural e Literária no Século XX
SESSION 32 (Meeting and Translation Room, Rectory)
Moderation: Susana Maria Duarte Hora Marques Pereira
Ana Paula Pinto (CEFH / FFCS, Universidade Católica Portuguesa), O genoma trágico de Antígona: transmissão e mutações do mito tebano
Maria Mafalda Viana, Antígona. Uma fissura no discurso e na cidade
Leonor Santa Bárbara (CHAM – NOVA FCSH), Poder de um só, ou poder da cidade?
SESSION 33 (Senate Room, Rectory)
Moderation: Rosa Lídia Coimbra
Philippos Karaferias (University Grenoble – Alpes, France), Some tragic stories about burial: from Sophocles to Aris Alexandrou
Oliver Baldwin (Durham University, UK), Sister of fratricide: Antigone and the Spanish Civil War on Stage
Vasileios Balaskas (University of Malaga, España), Burying your Dead in Franco’s Spain: Thanatopolitical Power and José María Pemán’s Antigone (1946)
16h30 – Closing conference (Academic Acts Room, Rectory)
Moderation: Maria de Fátima Silva
Lorna Hardwick (Open University, UK), Antigone’s Contests: Pasts and Presents in Scholarship and Performance, ancient and modern
Keynote speakers
OPENING CONFERENCES
Edith Hall
University of Durham (UK)
Edith Hall is Professor of Classics at the University of Durham. She has previously held appointments at Oxford, Reading, Cambridge and London Universities. She is also Consultant Director of the Archive of Performances of Greek and Roman Drama at Oxford. She is the recipient of the Erasmus Medal of the European Academy, an Honorary Doctorate from the University of Athens, and Honorary Citizenship of Palermo. The most recent of her 35 books are Tony Harrison: Poet of Radical Classicism (Bloomsbury 2021),A People’s History of Classics (Routledge 2020, with Henry Stead) andAristophanic Humour (Bloomsbury 2020, co-ed. with Peter Swallow).
Carlos Morais
Universidade de Aveiro (Portugal)
Carlos Morais obtained his PhD in ancient Greek Literature by the University of Aveiro, in the speciality of Greek Literature, with a thesis about Sophoclean Trimeter. Variations of a metric model, published in 2010 (Lisbon, FCT/FCG). He is now Professor of the Department of Languages and Cultures in the University of Aveiro, and has been making his research about Greek Literature, mainly theatre, and its reception. He published Portuguese masks of Antigone (Aveiro 2001); Antigone. The eternal seduction of Oedipus’ daughter, with Andrés Pociña, Aurora López e Maria de Fátima Silva (Coimbra 2015); Portrayals of Antigone in Portugal: 20th and 21st Century Rewritings of the Antigone Myth, with Lorna Hardwick and Maria de Fátima Silva (Leiden 2017); Portraits of Medea in Portugal During the 20th and 21st Centuries, with Andrés Pociña, Aurora López and Maria de Fátima Silva (Leiden 2018); António Sérgio, Antígona(s): quatro variações sobre um mito (Lisbon 2020); Greek Mythic Heroines in Brazilian Literature and Performance, with F. Macintosh, M. F. Silva, M. G Moraes Augusto and T. V. Barbosa (Leiden, 2023); and several studies, in books and international periodicals, about the myth of Antigone in Portuguese, Spanish and Ibero-American literatures.
CLOSING CONFERENCE
Lorna Hardwick
Open University (UK)
Lorna Hardwick is Professor Emerita of Classical Studies at the Open University, UK and an Honorary Research Associate at the Archive of Performances of Greek and Roman Drama, University of Oxford. She is (with Professor James Porter) the academic editor of the Classical Presences series (Oxford University Press) and was the founding editor of the Classical Receptions Journal and of the open access online journal Practitioners’ Voices in Classical Reception Studies. She founded the Reception of Classical Texts Research Project (http://www.open.ac.uk/arts/research/greekplays) and has published extensively on Homer, Athenian cultural history, Greek Tragedy and Poetry and its modern reception and on translation theory and practice. Books include: Translating Words, Translating Cultures (2000), Reception Studies (2003, also translated into Greek, with 2nd edition in preparation), Classics in Post-Colonial Worlds (2007, edited with Carol Gillespie), Companion to Classical Receptions (2007, edited with Christopher Stray), Classics in the Modern World: A ‘Democratic Turn’? (2013, edited with Stephen Harrison). She is the convenor of the research network Classics and Poetry Now (CAPN) and is joint editor, with Professor Elizabeth Vandiver and Professor Stephen Harrison, of the Oxford University Press digital and print project Oxford Classical Reception Commentaries (OCRC). With Professors Harrison and Vandiver she is currently preparing a volume Greek and Roman Antiquity in First World War Poetry: Making Connections, to be published in 2024 by Oxford University Press.