Program

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April 22

08h15 – Reception of participants and delivery of documentation (Rectory Building)

 

09h00 – Opening session (Sala de Atos Académicos, Rectory)

Paulo Jorge Ferreira, Rector of the University of Aveiro

Abdelilah Suisse, Vice Coordinator of the Center for Languages, Literatures and Cultures

Ana Margarida Ramos, Director of the Department of Languages and Cultures

Carlos Morais, Member of the Organizing Committee and the project “Mythographies: themes and variations”

 

09h25 – Screening of the film Antigone: An Aerial Dance Film, by Alicen Abler, with a presentation by João de Mancelos

 

09h45 –10h45 — Plenary Session (Academic Acts Room, Rectory)

Moderation: Maria Fernanda Brasete

Edith Hall (Durham University, UK), Some other ancient Antigones and why Sophocles’ version prevailed

Carlos Morais (DLC/CLLC, Universidade de Aveiro), “A inocência frontal que não recua”: Antígona, nome de código na luta contra a ditadura em Portugal (1926-1974)

 

10h45 – 11h15 —Coffee break

 

Opening of Exhibitions

“50 years of April: 50 posters, 50 poems” (Library)

“Prohibiting was WORK” (Hélène de Beauvoir Room, Library)

“April Newspapers” (Rector’s Atrium)

“Humor de Abril” (Gallery, UA Bookstore)

“Antigone, an eternal myth” (Rector’s Atrium)

 

11h15 ­– 12h30 ­— Simultaneous sessions A

SESSION 1 (Academic Acts Room, Rectory)

Moderation: María Teresa Amado Rodriguez

Rómulo Pianacci (Universidad Nacional de Mar del Plata, UNICEN, Argentina), Antígona: Clavel en flama que no cesa

Aldo Rubén Pricco (Universidad Nacional de Rosario, Argentina), Teatralidad política y emoción estética. Dispositivos dramatúrgicos del ‘efecto de distanciamiento’ en cuatro versiones de Antígona

Rosa Andújar (King’s College London, UK), The Limits of Resistance and Puerto Rican Realities in Luis Rafael Sánchez’s La Pasión según Antígona Pérez


SESSION 2 (Meeting and Translation Room, Rectory)

Moderation: Carlos Morais

Alleid Ribeiro Machado (Universidade Presbiteriana Mackenzie), A cidade de Ulisses: reflexões sobre memória, colonização e autoria feminina na literatura pós-Revolução dos Cravos em Portugal

Rui Miguel Duarte (Centro de Estudos Clássicos da Universidade de Lisboa), Por mão feminina: Judite, a judia

Paulo Eduardo Bogéa Costa (Universidade do Estado de Mato Grosso, Brasil) & Algemira de Macêdo Mendes (Universidade Estadual do Piauí / Universidade Estadual do Maranhão), Mulher brasileira e o seu protagonismo libertador em Úrsula de Maria Firmina dos Reis

 

SESSION 3 (Senate Room, Rectory)

Moderation: Martin Neumann

António Manuel Ferreira (DLC/CLLC, Universidade de Aveiro), “Homo homini lupus”: os lobos na literatura portuguesa 

Erik Van Achter (CLP, Coimbra; KULeuven, Bélgica), Saúde e Liberdade: Retalhos da Vida de um Médico de Fernando Namora

Kathrin Sartingen (Universidade de Viena, Áustria), Antígone levantada? José Saramago e Franz Kafka

 

14h30 – 16h15 — Simultaneous sessions B

SESSION 4 (Academic Acts Room, Rectory)

Moderation: Adriana Freire Nogueira

Francesco de Martino (Università degli Studi di Foggia, Itália), Antigone e le donne del “no”

María Cecilia Colombani (Universidad de Morón / Universidad Nacional de Mar del Plata, Argentina), Hay muchas formas de morir. Antígona: re-leyendo el mito en clave antropológica. Poder, resistencia y dolor

Elaine Cristina Prado dos Santos (Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, Brasil), Lenda e Mito – Lucrécia e Dafne – Virtude e Vitória

Rui Tavares de Faria (Universidade dos Açores/ CECH, Universidade de Coimbra), Alice Moderno, a ‘filha de Antígona’ discretamente emancipada

 

SESSION 5 (Meeting and Translation Room, Rectory)

Moderation: Erik Van Achter

Ana Cristina Alves (Centro Científico e Cultural de Macau), Uma Leitura Chinesa do Mito de Antígona

Oriane Chevalier (Université Clermont Auvergne, France), Qiu Jin: poétique de la révolte d’une Antigone chinoise?

Sandra Pereira Vinagre (Centro de Estudos Clássicos da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa), Antígona da Palestina ou o direito dos palestinianos a enterrarem os seus mortos

Lottie Parkyn (University of Notre Dame London Global Gateway, UK), Aaliyah: Antigone the voice for South Asian British Communities


SESSION 6 (Senate Room, Rectory)

Moderation: Aldo Rubén Pricco

Delfim Leão (CECH, Universidade de Coimbra, Portugal), Quílon e a oposição à tirania na tradição dos Sete Sábios

Marta González González (Universidad de Málaga, Espanha), Mitos de sucesión violentos y pacíficos. Sobre la Orestía de Esquilo y la tiranía

Isidro Molina Zorrilla (Universidad de Málaga, Espanha), «Tú eres la ciudad». Sobre la caracterización de Pelasgo en Suplicantes de Esquilo

Jorge Fernández López (Universidad de La Rioja, Espanha), Déspotas ficticios: explorando al ‘tirano’ en las declamaciones antíguas

 

16h15 –16h45 — Coffee break

 

16h45 – 18h30 — Simultaneous sessions C

SESSION 7 (Academic Acts Room, Rectory)

Moderation: Rómulo Pianacci

Maria de Fátima Silva (Instituto de Estudos Clássicos, Faculdade de Letras, Universidade de Coimbra, Portugal), Antígona de Eurípides: Interlocução com o paradigma sofocliano

Lucía Romero Mariscal (Universidade de Almería, Espanha), Antígona, la libertad y el respeto a la ancianidad. Una lectura del personaje de Antígona en S. OC y Eur. Phoen. desde los Estudios de la Edad

Auretta Sterrantino (ADDA, Accademia D’Arte del Dramma Antico, Italia), Ordine e disordine a partire dall’Antigone di Sofocle

Alba Boscà Cuquerella (Universidad de Murcia / Universidad de Salamanca, Espanha), Hacia una caracterización de la Antígona de Eurípides: el caso de las γνῶμαι de Fenicias

 

SESSION 8 (Meeting and Translation Room, Rectory)

Moderation: Marta González González

Adriana Freire Nogueira (CECH, UC / CIAC, Universidade do Algarve), Antígona na escola: personagens femininas no teatro didático de Ana Cristina Oliveira

Catarina Madeira (Universidade de Lisboa) & Nuno Simões Rodrigues (Universidade de Lisboa), A Nova Antígona de Hermínia Silva: paródia sociopolítica (1946 e 1976)

Telmo Alexandre da Silva Ferreira (Universidade de Aveiro), Antígona Gelada: Um Manifesto Gnóstico

Tobias Brandenberger (Georg-August-Universität Göttingen, Alemanha), Empatia e resistência: ambiguidades de algumas Antígonas contemporâneas

 

SESSION 9 (Senate Room, Rectory)

Moderation: Carmen González-Vázquez

Carlos Dimeo Álvarez (University of Bielsko-Biala, Polónia), Metáforas fáunicas y los tropos del dictador en distintas reinterpretaciones de Antígona

María Teresa González de Garay Fernández (Universidad de la Rioja, España), Elena Garro en el teatro mexicano: una sombra poética e inconsútil de Antígona “En el balcón”

María del Ángel Fentanes (Universidad Rosario Castellanos, México), La insurgencia de Antígona en el teatro mexicano contemporáneo

Maya Feile Tomes (Universidad de Cambridge, UK) & Romina Vázquez (Buenos Aires, Argentina), Antígona en el baño (2023): Una nueva (¿tragi-?)comedia porteña

 

21h30 – Concerto (Renato Araújo Auditorium, Rectory)

Concerto “Abril em Flor” – Vitorino, Janita Salomé e Orquestra Filarmonia das Beiras

 

April 23

09h00 – 10h30 — Simultaneous sessions D

SESSION 10 (Renato Araújo Auditorium, Rectory)

Moderation: Carmen Morenilla

María Teresa Santa María Fernández (Universidad Internacional de La Rioja, Espanha), Antígona: mito trágico en el teatro español contemporâneo

María Teresa Amado Rodriguez (Universidad de Santiago de Compostela, Espanha), Creón, Creón: la Antígona distópica de Rodríguez Pampín

Iria Pedreira Sanjurjo (Universidade de Santiago de Compostela, Espanha), Retratos trágicos de la resignación política: Ismene y Crisótemis en la literatura dramática gallega

 

SESSION 11 (Academic Acts Room, Rectory)

Moderation: Nuno Simões Rodrigues

Felipe G. Hernández Muñoz (Universidad Complutense de Madrid, Espanha), Releyendo el texto griego de la ‘Antígona’ de Sófocles: algunas claves para su interpretación

Delia Macías Fuentes (Universidad de Málaga, España), Antígona como referente en la música actual

Helena Guzmán García (UNED, Universidad Nacional de Educación a Distancia, Madrid, España), Los dos relatos divergentes de Antígona (Sófocles / Higino) presentes en la ópera

 

SESSION 12 (Meeting and Translation Room, Rectory)

Moderation: Flavia Maria Sampaio Corradin

Marcelo Tápia Fernandes (FFLCH, Universidade de São Paulo / Museu Casa Guilherme de Almeida, Brasil), A recepção de Antígone no Brasil por meio da tradução de Guilherme de Almeida

Francisco José Bravo de Laguna Romero (IATEXT, Universidad de Las Palmas de Gran Canaria), Antígona Bel, una reescritura del estereotipo clásico en la apocalipsis pandémica

Maria Fernanda Brasete, (CLLC, CECH, Universidade de Aveiro), Antígona Bel (2022), uma peça Hipercontemporânea?

 

SESSION 13 (Senate Room, Rectory)

Moderation: António Manuel Ferreira

Rosa Lídia Coimbra, Carlos Morais & Maria Fernanda Brasete (DLC/CLLC, Universidade de Aveiro), Muros e Vozes: temáticas e linguagem dos cartazes de Abril

Sara Pita (CLLC, Universidade de Aveiro / CELGA -ILTEC, Universidade de Coimbra), Vozes femininas nos discursos de Abril

Andreia Oliveira (CLLC, Universidade de Aveiro/ CLP-FLUC), Maria da Glória Lisboa e o romance A magrizela

 

10h30 – 11h00 — Coffee break

 

11h00 ­– 12h30 ­— Simultaneous sessions E

SESSION 14 (Renato Araújo Auditorium, Rectory)

Moderation: Cláudia do Amparo Afonso Teixeira

Maria Cecília de Miranda Nogueira Coelho (Universidade Federal de Minas Gerais, Brasil), “Antígona poisou a sua mão sobre o teu ombro”

Flavia Maria Sampaio Corradin (Universidade de São Paulo, Brasil), Antígona sob o universo da intertextualidade: literatura, feminino, liberdade

Andrés José Pociña López (Universidade de Extremadura, España), Aspetos antigonianos da “Castro” de António Ferreira


SESSION 15 (Academic Acts Room, Rectory)

Moderation: João de Mancelos

Francisco Topa (Universidade do Porto, Faculdade de Letras), Da caça e do caçador: de Machado de Assis ao híbrido Sérgio Bianchi

Marinei Almeida (UNEMAT, Brasil), Arquipélagos literários: Contestação e insubmissão em “escrita de mulher”, nas Literaturas Afro-brasileira e Africana de Língua Portuguesa

Elisabeth Battista (UNEMAT, Brasil), Literatura, cultura e vida social – Um olhar sobre Identidades femininas em: Maria Archer e Paulina Chiziane

 

SESSION 16 (Meeting and Translation Room, Rectory)

Moderation: António Manuel Ferreira

Luiz Gonzaga Marchezan (Unesp, Brasil), Mito e memória em Pedreira das almas e Rasto atrás, de Jorge Andrade

Agnaldo Rodrigues da Silva (UNEMAT, Brasil), O mito de Antígona na cena brasileira: liberdade e opressão em Pedreira das Almas, de Jorge Andrade

Claudiomar Pedro da Silva (SEDUC-MT, Brasil) & Agnaldo Rodrigues da Silva (UNEMAT, Brasil), O mito de Antígona em As Confrarias, de Jorge de Andrade

 

SESSION 17 (Senate Room, Rectory)

Moderation: Fernanda Cavacas

Martin Neumann (Universidade de Hamburgo, Alemanha), Uma faca de dois gumes: a questão do poder no teatro de Abdulai Sila

Susana Maria Duarte Hora Marques Pereira (CECH, Universidade de Coimbra, Portugal), Antígona com voz cabo-verdiana

Maria Raquel Álvares (CLEPUL, FLUL), Retorno a Antígona (Sófocles) em Desassossegos & Acalantos, de Vera Duarte. Reflexões e intertextualidades

 

14h30 – 16h15 — Simultaneous sessions F

SESSION 18 (Renato Araújo Auditorium, Rectory)

Moderation: Felipe G. Hernández Muñoz

Carmen Morenilla Talens (Universitat de València, Espanha), Antígona en el aire

Cláudia do Amparo Afonso Teixeira (Universidade de Évora, Portugal), Antígona de Jean Anouilh em adaptação televisiva (RTP, 1984)

Nuno Simões Rodrigues (Universidade de Lisboa, Portugal), Antígona, do teatro para o cinema

João de Mancelos (Universidade da Beira Interior/CLLC), “O meu coração diz-me…”: Antígona num filme de Sophie Deraspe


SESSION 19 (Academic Acts Room, Rectory)

Moderation: José Antonio Alves Torrano

Alex Villas Boas (CITER, Universidade Católica Portuguesa, Lisboa), Mito grego e Mistério cristão

Andrea Navarro Noguera (Universidad Nacional de Educación a Distancia, España), El lecho pétreo de Antígona y Níobe: un lugar común (S. Ant. 823-838)

Cristina Abranches Guerreiro (CEC / FLUL), Ἄγραπτα νόμιμα (Soph., Ant. 454-455) – análise de algumas referências às leis não escritas, de Sófocles aos autores cristãos

Vincenzo Quadarella (Università degli studi di Messina / Universidad de Málaga), Antígona y el entierro: El peso social del rito

 

SESSION 20 (Meeting and Translation Room, Rectory)

Moderation: Luiz Gonzaga Marchezan

Maria António Hörster & Maria de Fátima Gil (Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra), A Antigone, de Walter Hasenclever – morrer por que ideal?

Luciana Paiva Coronel (FURG, Universidade Federal do Rio Grande, Brasil), No rastro de Antígona: a luta pelo luto na cena literária brasileira contemporânea

Paolo Dias Fernandes (CELIS, Université Clermont-Auvergne, France), Le paysage et son absence: écopoétique de la révolte dans les Antigone(s) contemporaines

 

SESSION 21 (Senate Room, Rectory)

Moderation: Lucía Romero Mariscal

Silvina Díaz (Universidad de Buenos Aires / CONICET, Argentina), Antígona como portavoz de la memoria histórica: tragedia e identidad

Carmen González-Vázquez (Universidad Autónoma de Madrid, Espanha), Tres Antígonas y un autor: Guillermo Heras, Antígona en la frontera, Ardiente Antígona y Hantígona

Marta Mariño Mexuto (Universidade de Santiago de Compostela, Espanha), A xustiza tráxica en Non volvas, de Suso de Toro

 

16h15 – 16h45 — Coffee break

 

17h30 — Teatro (Auditório da Fábrica – Centro Ciência Viva de Aveiro)

Antígone, by José Watanabe

(encenação e representação de Carlos Dimeo Álvarez)

 

20h00 – Jantar do Congresso

 

April 24

09h00 – 10h30 — Simultaneous sessions G

SESSION 22 (Renato Araújo Auditorium, Rectory)

Moderation: Maria Cecília de Miranda Nogueira Coelho

José Antonio Alves Torrano (Universidade de São Paulo, Brasil), Antígona – A Noção Mítica de Justiça

Alba Rodríguez Cid (USC, Universidad de Santiago de Compostela, España), Los espacios del poder y la desobediencia en Antígona de Sófocles

Madalena Aparecida Machado (UNEMAT-Brasil), Antígona, uma leitura estética


SESSION 23 (Academic Acts Room, Rectory)

Moderation: Luisa Severo Buarque de Holanda

Maria do Céu Fialho (CECH, Universidade de Coimbra, Portugal), Entre Antígona e Ismena: a narrativa de Grete Weil, Meine Schwester Antigone

Priscila Saemi Matsunaga (Universidade Federal do Rio de Janeiro, Brasil), Brecht encontra Sófocles: Antígona como cravo bem temperado

Jesús Alexis Moreno García (IATEXT, Universidad de Las Palmas de Gran Canaria), Antígona como vehículo de la denuncia histórico-social en tres poetas hispanos (1945-2020)


SESSION 24 (Meeting and Translation Room, Rectory)

Moderation: Alex Villas Boas

Daniel Augusto Vila-Nova Gomes (Instituto Brasileiro de Ensino, Desenvolvimento e Pesquisa – IDP/DF, Brasil) & Henrique Smidt Simon (Centro Universitário de Brasília – Ceub/DF, Brasil), Tirania constitucional e o emparedamento da democracia: diálogos de Creonte e Antígona na jurisdição constitucional

Marta Pereira (Instituto Politécnico de Viana do Castelo), Da utopia à sua concretização: análise dos principais conceitos utópicos da obra “Looking Bacward”, até à sua materialização em Portugal, na Constituição de 1976

Dagoberto Rosa de Jesus (IFMT, Instituto Federal de Mato Grosso, Brasil), Retratos do sertão: a orfandade em três romances brasileiros

 

SESSION 25 (Senate Room, Rectory)

Moderation: Jorge Deserto

Marta Várzeas (Universidade do Porto, Portugal), Um exercício ético-político: The Three Lives of Antigone de Slavoj Zizek

Sérgio Guimarães de Sousa (ELACH, Universidade do Minho, Portugal), Antígona: revisões emancipatórias (Zizek e Butler)

Antonio Alías (Universidade de Granada, Espanha), “L’âme nue exposée à toute blessure”: a nuda vita na Antígona de Simone Weil e Slavoj Žižek

 

10h30 – 11h00 — Coffee break

 

11h00 – 12h30 — Simultaneous sessions H

SESSION 26 (Renato Araújo Auditorium, Rectory)

Moderation: Maria do Céu Fialho

José Manuel Losada (Universidad Complutense de Madrid), ¿Por qué Antígona es un mito?

David García Pérez (Universidad Nacional Autónoma de México), Los hermanos de Antígona: el motivo de la opresión

Luisa Severo Buarque de Holanda (Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Brasil), Táticas trágicas e táticas cômicas de enfrentar o poder: Antígona e Lisístrata


SESSION 27 (Academic Acts Room, Rectory)

Moderation: Stéphanie Urdician

Mikel Labiano (Universitat de València, España), Libertad y opresión en Orestes de Eurípides. Notas sobre algunas estrategias de atenuación lingüística

Joan Egea Sánchez (Universitat de València, España), Las estrategias de persuasión de Yocasta en Las Fenicias de Eurípides según el enfoque de la (des)cortesía verbal

Joana Pinto Salvador Costa (CH-ULisboa, Centro de História da Universidade de Lisboa), Friné e a Violência do Corpo Exposto Uma ferramenta para a libertação feminina ou um instrumento ao serviço do homem?


SESSION 28 (Meeting and Translation Room, Rectory)

Moderation: Madalena Aparecida Machado

Caterina Mordeglia (University of Trento, Italia), Antigone in the Latin tradition

Fabio Tononi (CHAM/FCSH, NOVA University of Lisbon), Sophocles’ Antigone: Philosophy, Politics and Psychoanalysis

Marco Zanelli (Università Cattolica del Sacro Cuore di Milano, sede di Brescia, Italia), Antigone “outsider” in Creon’s democracy: analysis of a contemporary reinterpretation of the Sophoclean myth

 

SESSION 29 (Senate Room, Rectory)

Moderation: Adriane da Silva Duarte

Maria José Ferreira Lopes (CEFH, Universidade Católica Portuguesa), Antígona em Troia: The women of Troy, de Pat Barker

Paz Molero Hernández (UNIR, Uiversidad Internacional de la Rioja, Espanha), El grito de Antígona, un feminismo diferente en Judith Butler y Martha Nussbaum

Bruno Henriques, Realpolitik

 

14h30 – 16h15 — Simultaneous sessions I

SESSION 30 (Renato Araújo Auditorium, Rectory)

Moderation: Marta Várzeas

Jorge Deserto (CECH, Universidade do Porto, Portugal), Liberdade de expressão e censura: ouvir o teatro grego

Adriane da Silva Duarte (Universidade de São Paulo, Brasil), Antígone América: resistência e prefiguração da ditadura brasileira

Stéphanie Urdician (Université Clermont Auvergne/ CELIS, França), “Esta locura debe parar”. Testimonio y resistencia de la Antígona amazónica de Milo Rau

Marco Formisano (Ghent University, Belgium), Myth and intermediality in “Antigone in the Amazon” by Milo Rau


SESSION 31 (Academic Acts Room, Rectory) 

Moderation: Elisabeth Battista

Flavia Trocoli Xavier da Silva (Universidade Federal do Rio de Janeiro, Brasil), Sem cemitério, como os livros abrigam as novas Antígonas

Maria do Carmo Pinheiro Silva Cardoso Mendes (Universidade do Minho), “Maputo era nome de preto”: Caderno de Memórias Coloniais

Mário Vítor Bastos (CLEPUL, Universidade de Lisboa), Partir ou Ficar em Portugal? O dilema da Liberdade e a Diáspora Cultural e Literária no Século XX

 

SESSION 32 (Meeting and Translation Room, Rectory)

Moderation: Susana Maria Duarte Hora Marques Pereira

Ana Paula Pinto (CEFH / FFCS, Universidade Católica Portuguesa), O genoma trágico de Antígona: transmissão e mutações do mito tebano

Maria Mafalda Viana, Antígona. Uma fissura no discurso e na cidade

Leonor Santa Bárbara (CHAM – NOVA FCSH), Poder de um só, ou poder da cidade?

 

SESSION 33 (Senate Room, Rectory)

Moderation: Rosa Lídia Coimbra

Philippos Karaferias (University Grenoble – Alpes, France), Some tragic stories about burial: from Sophocles to Aris Alexandrou

Oliver Baldwin (Durham University, UK), Sister of fratricide: Antigone and the Spanish Civil War on Stage

Vasileios Balaskas (University of Malaga, España), Burying your Dead in Franco’s Spain: Thanatopolitical Power and José María Pemán’s Antigone (1946)

 

16h30 – Closing conference (Academic Acts Room, Rectory)

Moderation: Maria de Fátima Silva

Lorna Hardwick (Open University, UK), Antigone’s Contests: Pasts and Presents in Scholarship and Performance, ancient and modern

 

Keynote speakers

OPENING CONFERENCES

 

Edith Hall
University of Durham (UK)

Edith Hall is Professor of Classics at the University of Durham. She has previously held appointments at Oxford, Reading, Cambridge and London Universities. She is also Consultant Director of the Archive of Performances of Greek and Roman Drama at Oxford. She is the recipient of the Erasmus Medal of the European Academy, an Honorary Doctorate from the University of Athens, and Honorary Citizenship of Palermo. The most recent of her 35 books are Tony Harrison: Poet of Radical Classicism (Bloomsbury 2021),A People’s History of Classics (Routledge 2020, with Henry Stead) andAristophanic Humour (Bloomsbury 2020, co-ed. with Peter Swallow).

 

 

Carlos Morais
Universidade de Aveiro (Portugal)

Carlos Morais obtained his PhD in ancient Greek Literature by the University of Aveiro, in the speciality of Greek Literature, with a thesis about Sophoclean Trimeter. Variations of a metric model, published in 2010 (Lisbon, FCT/FCG). He is now Professor of the Department of Languages and Cultures in the University of Aveiro, and has been making his research about Greek Literature, mainly theatre, and its reception. He published Portuguese masks of Antigone (Aveiro 2001); Antigone. The eternal seduction of Oedipus’ daughter, with Andrés Pociña, Aurora López e Maria de Fátima Silva (Coimbra 2015); Portrayals of Antigone in Portugal: 20th and 21st Century Rewritings of the Antigone Myth, with Lorna Hardwick and Maria de Fátima Silva (Leiden 2017); Portraits of Medea in Portugal During the 20th and 21st Centuries, with Andrés Pociña, Aurora López and Maria de Fátima Silva (Leiden 2018); António Sérgio, Antígona(s): quatro variações sobre um mito (Lisbon 2020); Greek Mythic Heroines in Brazilian Literature and Performance, with F. Macintosh, M. F. Silva, M. G Moraes Augusto and T. V. Barbosa (Leiden, 2023); and several studies, in books and international periodicals, about the myth of Antigone in Portuguese, Spanish and Ibero-American literatures.


CLOSING CONFERENCE

 

Lorna Hardwick
Open University (UK)

Lorna Hardwick is Professor Emerita of Classical Studies at the Open University, UK and an Honorary Research Associate at the Archive of Performances of Greek and Roman Drama, University of Oxford. She is (with Professor James Porter) the academic editor of the Classical Presences series (Oxford University Press) and was the founding editor of the Classical Receptions Journal and of the open access online journal Practitioners’ Voices in Classical Reception Studies. She founded the Reception of Classical Texts Research Project (http://www.open.ac.uk/arts/research/greekplays)  and has published extensively on Homer, Athenian cultural history, Greek Tragedy and Poetry and its modern reception and on translation theory and practice. Books include: Translating Words, Translating Cultures (2000), Reception Studies (2003, also translated into Greek, with 2nd edition in preparation), Classics in Post-Colonial Worlds (2007, edited with Carol Gillespie), Companion to Classical Receptions (2007, edited with Christopher Stray), Classics in the Modern World: A ‘Democratic Turn’? (2013, edited with Stephen Harrison). She is the convenor of the research network Classics and Poetry Now (CAPN) and is joint editor, with Professor Elizabeth Vandiver and Professor Stephen Harrison, of the Oxford University Press digital and print project Oxford Classical Reception Commentaries (OCRC). With Professors Harrison and Vandiver she is currently preparing a volume Greek and Roman Antiquity in First World War Poetry: Making Connections, to be published in 2024 by Oxford University Press.